سکه طلا, سکه نیری

فرق سکه بانکی و سکه غیر بانکی چیست؟

فرق سکه بانکی و سکه غیر بانکی
3.9/5 - (19 امتیاز)

سکه طلا باید توسط دولت و بانک مرکزی هر کشوری ضرب شوند. در ایران سکه های بانکی سکه‌هایی هستند که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ساخته و ضرب می‌شوند و سکه‌هایی که توسط بانک مرکزی ضرب نشده باشند متفرقه محسوب می‌شوند و دیگر تضمین شده نیستند.

مثال: یک سکه تمام بهار آزادی “بانکی” از نظر عیار طلا سکه و وزن آن دقیق و معتبر است اما سکه‌هایی که بانکی نیستند ممکن است عیار و همچنین وزن استاندارد یک سکه بانکی را نداشته باشند. به همین دلیل است که می‌گویند سکه‌های غیر بانکی فاقد اعتبار هستند.

ضرب سکه توسط اشخاص عادی جرم محاسبه میشود و طبق قانون مجازات خواهد داشت. اما سوال این است که چگونه فرق سکه های بانکی و غیر بانکی را تشخیص دهیم.

فرق سکه بانکی و سکه غیر بانکی چیست؟

تشخیص اصالت سکه کار راحت و آسانی نیست. حتی فروشندگان سکه که کم تجربه هستند نیز ممکن است اشتباه کنند.

با این حال 4 روش برای تشخیص بانکی بودن و نبودن سکه طلا وجود دارد:

  •  وزن سکه

فروشندگان برای تشخیص سکه بانکی و غیر بانکی به وزن آن نگاه می‌کنند چرا چون وزن سکه‌های غیر بانکی دقیق نیست و کمتر می‌باشد و افراد سودجو خیلی دلسوز شما نیستند و از هر کجای سکه غیر بانکی که بخواهند کم می‌کنند تا به سود خود برسند.

  • شکل سکه

شکل سکه‌های بانکی و غیر بانکی را زمانی که در کنار همدیگر قرار دهیم قابل تشخیص هستند. اما در زمانی که سکه غیر بانکی تک باشد شما باید از کنگره‌ها و دقت تصاویر ضرب شده بر روی آن تشخیص دهید که سکه بانکی است یا خیر.

سکه های غیر بانکی معمولا تخت و صاف نیستند و اگر عمود به آن نگاه کنید معمولا تاب دارند. به همین دلیل اگر روی سطح شیشه بیاندازید زود از حرکت خواهند ایستاد و همچنین محدب بودن آن قابل تشخیص است.

همچنین دقت کنید که:

  • کنگره های اطراف سکه غیر بانکی یک شکل و منظم نیست.
  • تصویر بارگاه امام رضا (ع) منظم و یک دست نیست، اگر دقت کنید ممکن است تصویر بارگاه کج باشد.
  • ضخامت سکه در اطراف کنگره ها کمتر است و همچنین یکدست و یک شکل نیست.
  • عیار سکه

فرق دیگر سکه های بانکی و غیر بانکی در عیار آن است که البته تشخیص عیار کار افراد عادی نیست و حتما باید توسط فروشندگان سکه تشخیص داده شود.

سکه های بهار آزادی در ایران با عیار 22 ضرب میشوند و سودجویان با ضرب سکه هایی با عیار پایین سعی میکنند که سود بیشتری کسب نمایند. در نتیجه یک تفاوت اصلی میان این دو نوع سکه، تفاوت عیار آنها است.

  • بسته‌بندی سکه

عموما به دلیل اینکه باید بر روی بسته بندی سکه طلا، آدرس و مشخصات فروشنده درج شود، سکه های غیر بانکی در خارج از بسته بندی های معمول فروخته میشود.

درج آدرس درست یعنی گیر افتادن توسط قانون، پس به نشانی مندرج بر روی بسته بندی دقت کنید و حتما استعلام بگیرید.

بورس سکه نیری در محله هفت حوض

تفاوت سکه بانکی و غیر بانکی

در هنگام خرید به هولوگرام سکه توجه نمایید

سوال: چرا سکه ها را وکیوم میکنند؟

در حدود 25 سال پیش، وقتی شما سکه می خریدید، فروشنده سکه به شما کارت ویزیت خودش را در کنار سکه تحویل میداد. علت ایجاد اطمینان در مشتری مبنی بر خرید سکه‌ای معتبر و بانکی بود.

خریداران سکه بدین ترتیب، این کارت ویزیت را به‌عنوان فاکتور آن سکه طلا در نظر می‌گرفتند و مطمئن بودند که سکه غیر بانکی و تقلبی نخریده اند. دیری نگذشت که صرافی‌ها، فکر خوبی به ذهنشان زد و کارت‌های ویزیت خود را به همراه سکه پرس کردند و در اختیار خریدار گذاشتند و به مردم گفتند که سکه‌هایی که وکیوم نداشته باشد، فاقد اعتبار است.

افراد معمولی فکر می‌کنند سکه‌های وکیوم دار یا پلمپ شده از ارزش بیشتری برخوردارند، اما جالب است بدانید که تنها اعتباری که در وکیوم بودن سکه طلا وجود دارد اصالت کالا است که توسط کارت مهر و بوم شده فروشنده تایید میگردد.

سکه های وکیوم دار و با اصالت تضمینی برای بانکی بودن سکه است.

سوال: چرا سکه فاکتور ندارد؟؟

از ابتدا برای خرید سکه فاکتور صادر نمیشود، چرا؟ سکه بانکی توسط بانک مرکزی ضرب و در بسته بندی صدتایی به مراکز خرید و فروش سکه پخش میشود. بنابراین فروشنده سکه باید طبق تعرفه از پیش تعیین شده، سود خود را به قیمت خرید سکه اضافه نموده و نسبت به فروش سکه اقدام نماید. با این توضیح دیگر فاکتور خرید به خریدار ارائه نمیگردد.

سوال: اگر سکه تقلبی بخریم چگونه ثابت کنیم؟

رییس اتحادیه طلافروشان در پاسخ به این سوال اظهار کرد: خریداران باید در زمان خرید دقت نمایند که حتما از مراکزی نسب به خرید سکه اقدام نمایند که مجوز رسمی از اتحادیه دارند. بدین صورت هم از نظر اصالت و هم از نظر قیمت نسبت به خرید خود اطمینان خواهند داشت.

پیشنهاد مطالعه بیشتر:

حباب سکه چیست؟

 

دیدگاهی در مورد “فرق سکه بانکی و سکه غیر بانکی چیست؟

  1. موسی گفت:

    سلام. سایتی که قیمت سکه غیر بانکی رو بروز اعلام کنه رو بی‌زحمت بنویسید
    هرچی سرچ میکنم سکه های بانکی و بورسی رو اعلام میکنه. ممنون

    1. علی گفت:

      سلام
      وزن سکه ک ۸.۱۳۰میباشد را ضرب در ۹۰۰عیار کن
      و نتیجه را تقسیم ۷۵۰عیار کن
      و نتیجه را ضرب در قیمت روز یک گرم طلای ۱۸عیار کن قیمت سکه غیر بانکی بدست میاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *